Organisatiecultuur
Organisatiecultuur is de gemeenschappelijke verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie; de ‘sociale lijm’ die de leden aan elkaar en aan de organisatie bindt. De organisatiecultuur kan zich uiten in allerlei vormen. Deze uitingen variëren van uiterlijkheden tot diepgevoelde waarden.
De organisatiecultuur is een wezenlijk onderdeel van de ‘interne omgeving’ van de onderneming. Het zijn immers niet de producten en/of diensten (WAT), die een bedrijf bijeenhouden, maar de mensen (WIE), gericht naar een gemeenschappelijk doel (WAAROM) en gemeenschappelijke waarden en overtuigingen. De cultuur kan een bedrijf sterk maken en evengoed kan ook de cultuur het bedrijf ondermijnen en voor meer risico zorgen. Om een waardevolle risicodialoog aan te gaan is een open cultuur waar ‘blamefree’ met elkaar gecommuniceerd kan worden een basisvoorwaarde.
Kernwoorden of signalen die bij een succesvolle organisatiecultuur horen zijn bijvoorbeeld openheid en eerlijkheid, een goede interne communicatie en betrokkenheid van zowel directie als medewerkers. Belangrijke signalen van een verlammende of falende cultuur zijn het structurele ziekteverzuim, de negatieve wijze waarop medewerkers over de organisatie (op feestjes) praten en de geringe mate waarin zij een extra inspanning voor een collega willen leveren.
[bron: Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model®’, Lizanne Vroom, 2015, blz.83 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisatiecultuur]
