maandag, 25 januari 2021

  • linkedin
  • twitter
Riskforum
  • Home
  • Riskforum
  • Artikelen
  • Dynamisch Business Model
  • Boeken
  • Opleidingen & Events
  • Lexicon
Navigation
Nieuw op Riskforum
  • Opleidingen & EventsNieuwe data volgen snel! In januari 2020 gaat de post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE van start!
  • ArtikelenGedrag en CultuurKwaliteitsmanagementRisicomanagementDe nieuwe leider als ultieme risico- , kwaliteits- en MVO-manager!
  • ArtikelenRisicomanagementWaar gaat het om bij ‘enterprise resilience’ en ‘strategic agility’?
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementOpleidingen & EventsRisicomanagementDeelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementRisicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementRisicomanagementVerandermanagementWhat the VUCA?!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementZijn specifiek risicogedrag en de mate van risicobereidheid te voorspellen?
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementRisicoperceptie en -bewustwording: daar begint het mee!
  • ArtikelenOpleidingen & EventsRisicomanagementVliegende start voor de Leergang Risicomanagement: “Bij elke 10 zinnen denk ik: dat kan ik mooi gebruiken!”
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementWie hard wil rijden heeft goede remmen nodig!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementCommunicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementVerandermanagementMissie en visievorming met behulp van het Dynamisch Business Model®
  • ArtikelenInformatiemanagementEen suite in het Datahotel: fantastische externe faciliteiten, maar hoe zit het intern met uw cyberrisico?
  • Opleidingen & EventsEmotionele intelligentie: gedrag en vaardigheden 3.0 voor de risicoadviseur en -manager
  • ArtikelenRisicomanagementriskforum.nl is een feit!
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementInformatiemanagementInformatiebeveiliging: “Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer je getroffen wordt!”
  • ArtikelenGedrag en CultuurSpiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag
  • BoekenRisicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model ®
  • NieuwsLeergang risicomanagement
  • Opleidingen & Events3-daagse risicomanagement opleiding
  • NieuwsKies voor een premium account!
  • ArtikelenInformatiemanagementInformatiebeveiligingsplan opstellen op basis van risico-analyses
  • ArtikelenGedrag en CultuurWat te doen met bezwaren of beren op de weg?
  • ArtikelenGedrag en CultuurKennis is een alibi voor een gebrek aan empathie
  • BoekenLiefde komt niet van één k(l)ant. Klantbelang centraal door waardecreatie en vertrouwen in de financiële sector.
  • BoekenIk durf het risico wel aan! Een integrale en praktische kijk op risicomanagement.
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementComponenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht
  • ArtikelenDynamisch Business ModelMaak met het Dynamisch Business Model ® toegevoegde waarde van verzekeringen zichtbaar
  • ArtikelenInformatiemanagementCyber security kan nog veel beter!
  • ArtikelenDynamisch Business ModelCommuniceer vanuit uw WAAROM en creëer klantloyaliteit
Artikelen Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

6 april 2015 | ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagement | 0 comments | 3.060 views | FavoriteLoadingAdd to favorites
Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

Zoals op de beginpagina is vermeld kunt u aan de hand van de 11 bouwstenen van het Dynamisch Business Model ®  uw organisatiemodel visualiseren en beschrijven. Door op één A4 de organisatie in haar omgeving te plaatsen wordt ook de samenhang tussen de verschillende componenten beter zichtbaar. In dit artikel worden de verschillende componenten kort toegelicht.

Het HOE heeft betrekking op de waardepropositie, de wijze waarop de onderneming zijn producten en diensten aan haar klanten verkoopt. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een uitmuntende service, persoonlijke aandacht, of juist tegen lage prijzen via internet. De waardepropositie kan ook betrekking hebben op een interessant netwerk, een zeer goed bereikbare locatie, moderne apparatuur, of een andere unieke productie- of verkoopformule. Van belang is dat het HOE consistent is met het WAAROM.

Uw risicomanagement aanpak is altijd een afgeleide van het WAAROM: de bedrijfsstrategie en doelstellingen. Risicomanagement zou verankerd in uw denken en activiteiten moeten zijn waardoor u uw bestaansrecht en toekomstplannen borgt. Risicomanagement draagt bij aan het realiseren van uw positieve verwachtingen en doelstellingen en het waarmaken van uw belofte naar uw klanten (het HOE).

Bij het WAT gaat het om de producten en/of dienstverlening. Als de organisatie consistent en dus ook geloofwaardig is, dan vormen de producten en diensten het tastbare bewijs van het WAAROM.

Het WIE duidt op de medewerkers en directieleden, die samen de bedrijfscultuur vormen en die niet alleen door hun betrokkenheid, specifieke kennis en expertise, maar ook door hun gedrag, competenties en instelling een bijdrage leveren aan de waardepropositie en waardecreatie van de onderneming.

In de praktijk wordt de invloed van de bedrijfscultuur en de voorbeeldrol van het management als belangrijkste ‘cultuurbeïnvloeder’ nog weleens onderschat. Vanuit het oogpunt van risicomanagement wordt gekeken naar de afhankelijkheid van specifieke kennis en het borgen van taken en verantwoordelijkheden. De basis voor een goed werkende aanpak is de bedrijfscultuur. Deze bepaalt immers of er open over risico-informatie gesproken kan worden en of mensen hun intrinsieke bijdrage aan het signaleren maar ook het beheersen van risico’s voelen en oppakken.

Klanten kunnen worden gezien als het hart van de organisatie; zij bepalen mede de richting waarop de organisatie wenst te gaan. Tevreden en betalende klanten zorgen immers voor inkomsten en zijn daarmee het bestaansrecht voor de onderneming. Binnen risicomanagement onderzoekt u of er sprake is van omzetafhankelijkheid bij één of meerdere grote klanten.

Ook kunt u een relatie leggen met de activiteiten en/of producten waarmee het meest wordt verdiend. Staan de risico’s die met deze activiteiten gepaard gaan in verhouding tot de verdiensten (inkomsten/baten)? In dit kader is het ook relevant om te onderzoeken hoe de onderneming omgaat met het debiteurenrisico. Wordt alles ‘voorgefinancierd’ of gelden er andere betalingsafspraken?

Zeker in het huidige economische klimaat is kostenefficiency (uitgaven/kosten) een voorwaarde. Een optimale inzet van mensen, middelen en producten of diensten van leveranciers en strategische partners resulteert in bedrijfsactiviteiten en -processen ten behoeve van de producten, dienstverlening en bijbehorende waarde propositie: of te wel datgene , wat de onderneming uniek maakt en samen met de doelstelling, de overtuiging de reden is waarom klanten juist met deze onderneming zaken willen doen.

Ook bij de componenten directie, medewerkers, bedrijfsmiddelen en toeleveranciers gaat u op zoek naar afhankelijkheden. Indien het bedrijf afhankelijk is van de kennis, specifieke machines en/of toeleveranciers & strategische partners is van belang wat er is geregeld als deze kennis, machines en/of partners onverhoopt wegvallen.

In het Dynamisch Business Model ® staat de onderneming uitdrukkelijk in interactie met de omgeving, de markt of branche waarin de onderneming werkzaam is. Hier begeven zich concurrenten op de markt, doen zich specifieke ontwikkelingen voor en geldt wet- en regelgeving, die nageleefd moet worden. Kansen en bedreigingen komen op de onderneming af en zullen zo goed mogelijk benut dan wel het hoofd geboden moeten worden.

Voor een integrale risicomanagement aanpak is het van belang om niet alleen te kijken naar de meer operationele risico’s die de onderneming kunnen bedreigen (uitval van mensen, middelen, systemen en activiteiten) maar ook naar de omgeving en strategie.

De strategie zal dan ook voortdurend moeten worden getoetst aan de kansen en bedreigingen vanuit de markt. Ondernemers opereren steeds meer in een glazen huis; naast leveranciers, medewerkers en afnemers kijken ook andere stakeholders kritisch mee.

Facebook
Twitter
LinkedIn
prev Maak met het Dynamisch Business Model ® toegevoegde waarde van verzekeringen zichtbaar
next Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

There are no comments so far

Leave a Comment

Don't worry. We never use your email for spam.

Member Login

Not a member yet? Sign Up.

Lost your password?

Meest Gelezen

  • Nieuwe data volgen snel! In januari 2020 gaat de post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE van start!

    Nieuwe data volgen snel! In januari 2020 gaat de post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE van start!

    4 september 2019 | 22350 views |
  • Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    22 januari 2017 | 9786 views |
  • Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    6 april 2015 | 4706 views |
  • Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    22 januari 2017 | 3760 views |
  • Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    6 april 2015 | 3367 views |

Recente Discussies

Home › Forums › Onderwerpen

4 onderwerpen aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
    • Onderwerp
    • Auteurs
    • Berichten
    • Laatste bericht
    • Cyberrisico's en Meldplicht datalekken Wbp.

      Gestart door: Marcel BuskermolenMarcel Buskermolen in: Risicomanagement

    • 2
    • 2
    • 5 jaren, 4 maanden geleden

      Lizanne VroomLizanne Vroom

    • Moeten we van risicomanagement en BCM niet gewoon één vakgebied maken?

      Gestart door: Lizanne VroomLizanne Vroom in: Risicomanagement

    • 3
    • 3
    • 5 jaren, 4 maanden geleden

      Marcel BuskermolenMarcel Buskermolen

    • Voor een goed gebruik van het riskforum

      Gestart door: Lizanne VroomLizanne Vroom in: Forumreglement

    • 1
    • 1
    • 5 jaren, 7 maanden geleden

      Lizanne VroomLizanne Vroom

    • Dynamisch Business Model®: totaalbeeld op één A4

      Gestart door: Lizanne VroomLizanne Vroom in: Dynamisch Business Model®

    • 1
    • 1
    • 5 jaren, 8 maanden geleden

      Lizanne VroomLizanne Vroom

  •  

4 onderwerpen aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Sitemap
Mijn account

Over riskforum.nl
Eindredactie
Bedrijfsgegevens

Privacybeleid
Disclaimer & Copright
Algemene Voorwaarden

Contact
Adverteren

Copyright 2015 - riskforum.nl