donderdag, 7 juli 2022

  • linkedin
  • twitter
Riskforum
  • Home
  • Artikelen
  • Dynamisch Business Model
  • Boeken
  • Opleidingen & Events
  • Lexicon
Navigation
Nieuw op Riskforum
  • Opleidingen & EventsIn september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!
  • NieuwsLeergang Register Risicomanagement Expert (RRE)
  • ArtikelenGedrag en CultuurKwaliteitsmanagementRisicomanagementDe nieuwe leider als ultieme risico- , kwaliteits- en MVO-manager!
  • ArtikelenRisicomanagementWaar gaat het om bij ‘enterprise resilience’ en ‘strategic agility’?
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementOpleidingen & EventsRisicomanagementDeelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementRisicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementRisicomanagementVerandermanagementWhat the VUCA?!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementZijn specifiek risicogedrag en de mate van risicobereidheid te voorspellen?
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementRisicoperceptie en -bewustwording: daar begint het mee!
  • ArtikelenOpleidingen & EventsRisicomanagementVliegende start voor de Leergang Risicomanagement: “Bij elke 10 zinnen denk ik: dat kan ik mooi gebruiken!”
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementWie hard wil rijden heeft goede remmen nodig!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementCommunicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementVerandermanagementMissie en visievorming met behulp van het Dynamisch Business Model®
  • ArtikelenInformatiemanagementEen suite in het Datahotel: fantastische externe faciliteiten, maar hoe zit het intern met uw cyberrisico?
  • Opleidingen & EventsEmotionele intelligentie: gedrag en vaardigheden 3.0 voor de risicoadviseur en -manager
  • ArtikelenRisicomanagementriskforum.nl is een feit!
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementInformatiemanagementInformatiebeveiliging: “Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer je getroffen wordt!”
  • ArtikelenGedrag en CultuurSpiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag
  • BoekenRisicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model ®
  • Opleidingen & Events3-daagse risicomanagement opleiding
  • NieuwsKies voor een premium account!
  • ArtikelenInformatiemanagementInformatiebeveiligingsplan opstellen op basis van risico-analyses
  • ArtikelenGedrag en CultuurWat te doen met bezwaren of beren op de weg?
  • ArtikelenGedrag en CultuurKennis is een alibi voor een gebrek aan empathie
  • BoekenLiefde komt niet van één k(l)ant. Klantbelang centraal door waardecreatie en vertrouwen in de financiële sector.
  • BoekenIk durf het risico wel aan! Een integrale en praktische kijk op risicomanagement.
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementComponenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht
  • ArtikelenDynamisch Business ModelMaak met het Dynamisch Business Model ® toegevoegde waarde van verzekeringen zichtbaar
  • ArtikelenInformatiemanagementCyber security kan nog veel beter!
  • ArtikelenDynamisch Business ModelCommuniceer vanuit uw WAAROM en creëer klantloyaliteit
Artikelen Kennis is een alibi voor een gebrek aan empathie

Kennis is een alibi voor een gebrek aan empathie

11 april 2015 | ArtikelenGedrag en Cultuur | 0 comments | 3.852 views | FavoriteLoadingAdd to favorites
Kennis is een alibi voor een gebrek aan empathie

“De financiële branche lijdt aan emotionele bloedarmoede”, zegt  Jaap Zijlstra in een interview voor AM web. Hij is onder meer als trainer en coach actief in de financiële sector. Wat hem betreft is empathie een van de belangrijkste kenmerken is die een adviseur die zich wil specialiseren in risicomanagement zou moeten hebben.

“Empathie is een houding van ‘ik begrijp je’. Ik kan de wereld zien ‘door jouw ogen’. Maar het is ook: ‘ik voel met je mee’. Dit is de basis voor contact en chemie”, zegt Zijlstra. “En tenslotte is empathie ook betrokkenheid: Ik wil je helpen en stel me beschikbaar. Kennis is een alibi voor een gebrek aan empathie.” Zijlstra wil daarmee aangeven dat de adviseur zich niet meer kan verschuilen achter de kennis die hij van zijn producten of dienstverlening heeft. “Succesvolle adviseurs beginnen hun communicatie vanuit hun waarom, dan pas over het hoe en als laatste over wat hun producten en diensten precies inhouden. Als de klant gelooft in het waarom van de adviseur dan ontstaat klantloyaliteit. Een klant neemt immers primair een beslissing op gevoel en emotie, pas in tweede instantie zal hij aan de hand van de kennis van product (het wat) zijn beslissing rechtvaardigen.”

Matchen
De band die een adviseur met zijn klant zou moeten hebben is door de jaren heen veranderd, zegt Zijlstra. “Vroeger leerde je dat je moest matchen met de klant. Nu is het andersom, de klant moet voelen dat jij de juiste businesspartner voor hem bent. Je kunt de klant wel als deskundige aan de hand nemen, maar het moet ook goed voelen voor hem. Het is een beetje een containerbegrip geworden, maar je moet daadwerkelijk de klant voorop stellen. De klant moet terug naar het centrum van ons denken. De adviseur moet leren zien wat er is en niet wat hij wil dat er is.”

Volgens Zijlstra moeten adviseurs veel meer ‘challengers’, uitdagers, zijn. “Challengers kijken anders naar de wereld en weten wat de klant bezighoudt. Zij zorgen ervoor dat een klant denkt: ‘zo heb ik er nog niet over nagedacht.’ In plaats van: ‘ik ben het met je eens’. Op dat gebied is nog veel te winnen, er wordt nog steeds veel vanuit het eigen belang gedacht en gehandeld in plaats van als een onbeschreven blad het gesprek aan te gaan.”

Gemakzucht
Dat de verandering in gedachtegang pas de laatste jaren op dreef is, komt volgens Zijlstra doordat het tot een paar jaar terug allemaal goed ging. “De Engelsen hebben daar een mooi woord voor: indolence, gemakzucht. Het ging toch allemaal goed? Maar sinds de crisis is dat veranderd. Nu merkt iedereen dat de gemakzucht eruit geslagen moet worden. Er moet een verschuiving plaatsvinden van een kortetermijnfocus op resultaat naar een langetermijnfocus op waardecreatie en hersteld vertrouwen.”

Zijlstra noemt tot slot vijf kenmerken waarover een goede risicomanagementadviseur over moet beschikken:

  • Empathie
  • Discipline
  • Passie
  • Assertiviteit
  • Helikopterview
Facebook
fb-share-icon
Twitter
Tweet
LinkedIn
Share
prev Liefde komt niet van één k(l)ant. Klantbelang centraal door waardecreatie en vertrouwen in de financiële sector.
next Wat te doen met bezwaren of beren op de weg?

There are no comments so far

Leave a Comment

Don't worry. We never use your email for spam.

Member Login

Not a member yet? Sign Up.

Lost your password?

Meest Gelezen

  • In september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!

    In september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!

    31 maart 2021 | 25154 views |
  • Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    22 januari 2017 | 10641 views |
  • Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    6 april 2015 | 7617 views |
  • Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    6 april 2015 | 4818 views |
  • Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    22 januari 2017 | 4613 views |

Sitemap
Mijn account

Over riskforum.nl
Eindredactie
Bedrijfsgegevens

Privacybeleid
Disclaimer & Copright
Algemene Voorwaarden

Contact
Adverteren

Copyright 2015 - riskforum.nl