donderdag, 18 augustus 2022

  • linkedin
  • twitter
Riskforum
  • Home
  • Artikelen
  • Dynamisch Business Model
  • Boeken
  • Opleidingen & Events
  • Lexicon
Navigation
Nieuw op Riskforum
  • Opleidingen & EventsIn september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!
  • NieuwsLeergang Register Risicomanagement Expert (RRE)
  • ArtikelenGedrag en CultuurKwaliteitsmanagementRisicomanagementDe nieuwe leider als ultieme risico- , kwaliteits- en MVO-manager!
  • ArtikelenRisicomanagementWaar gaat het om bij ‘enterprise resilience’ en ‘strategic agility’?
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementOpleidingen & EventsRisicomanagementDeelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementRisicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementRisicomanagementVerandermanagementWhat the VUCA?!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementZijn specifiek risicogedrag en de mate van risicobereidheid te voorspellen?
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementRisicoperceptie en -bewustwording: daar begint het mee!
  • ArtikelenOpleidingen & EventsRisicomanagementVliegende start voor de Leergang Risicomanagement: “Bij elke 10 zinnen denk ik: dat kan ik mooi gebruiken!”
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementWie hard wil rijden heeft goede remmen nodig!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementCommunicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementVerandermanagementMissie en visievorming met behulp van het Dynamisch Business Model®
  • ArtikelenInformatiemanagementEen suite in het Datahotel: fantastische externe faciliteiten, maar hoe zit het intern met uw cyberrisico?
  • Opleidingen & EventsEmotionele intelligentie: gedrag en vaardigheden 3.0 voor de risicoadviseur en -manager
  • ArtikelenRisicomanagementriskforum.nl is een feit!
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementInformatiemanagementInformatiebeveiliging: “Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer je getroffen wordt!”
  • ArtikelenGedrag en CultuurSpiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag
  • BoekenRisicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model ®
  • Opleidingen & Events3-daagse risicomanagement opleiding
  • NieuwsKies voor een premium account!
  • ArtikelenInformatiemanagementInformatiebeveiligingsplan opstellen op basis van risico-analyses
  • ArtikelenGedrag en CultuurWat te doen met bezwaren of beren op de weg?
  • ArtikelenGedrag en CultuurKennis is een alibi voor een gebrek aan empathie
  • BoekenLiefde komt niet van één k(l)ant. Klantbelang centraal door waardecreatie en vertrouwen in de financiële sector.
  • BoekenIk durf het risico wel aan! Een integrale en praktische kijk op risicomanagement.
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementComponenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht
  • ArtikelenDynamisch Business ModelMaak met het Dynamisch Business Model ® toegevoegde waarde van verzekeringen zichtbaar
  • ArtikelenInformatiemanagementCyber security kan nog veel beter!
  • ArtikelenDynamisch Business ModelCommuniceer vanuit uw WAAROM en creëer klantloyaliteit
Artikelen Spiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag

Spiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag

11 juni 2015 | ArtikelenGedrag en Cultuur | 3.838 views | FavoriteLoadingAdd to favorites
Spiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag

‘Bij het kijken naar de handeling en het zelf uitvoeren van de handeling zijn dezelfde hersengebieden actief’

U kent het wel: u ziet iemand huilen in een film en u zit even later ook wat tranen weg te werken,u ziet een ander ingewikkeld snoeren uit elkaar peuteren en zou het liefst in actie komen om er zelf wat aan te gaan doen.  Dit wordt veroorzaakt door uw spiegelneuronen. Spiegelneuronen zijn zenuwcellen die actief worden wanneer je waarneemt wat iemand anders doet, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie uitvoert. ‘Actie’ kan dan slaan op bewegen of spreken, maar ook op wat iemand voelt of zelfs emotioneel ervaart.

Door deze ‘spiegel’ in ons brein nemen we niet alleen waar wat de ander doet of voelt maar tegelijkertijd wordt ons eigen neuraal netwerk geactiveerd, alsof we het gedrag en de emoties zelf vertonen of ondergaan. We kunnen dus letterlijk gedragingen en emoties van anderen kopiëren in ons brein. Dankzij het automatische karakter van dit mechanisme doen we dit ook voortdurend als we in het bijzijn van anderen zijn of zelfs tijdens het televisie kijken.

Dit wonderlijke fenomeen werd in 1995 aan de universiteit van Parma door een Italiaanse groep onderzoekers 1 ontdekt. Zij deden onderzoek naar handacties van apen (Makaken) zoals grijpen en het oppakken van voorwerpen. Er zijn verschillende theorieën over de werking van spiegelneuronen en onderzoek hierover is in volle gang. In het algemeen wordt aangenomen dat dit mechanisme een van de verklaringen is voor het tot stand komen van ons begrip, empathie en sociaal leervermogen.

In 2007 voegden onderzoekers van het Nijmegen Institute for Cognition and Information en het FC Donders Centre for Cognitive Neuroimaging van de Radboud Universiteit hier belangrijke bevindingen2 aan toe. Zij ontdekten dat spiegelneuronen niet alleen actief worden wanneer een waarnemer de waargenomen actie wil imiteren; ze worden nog veel actiever als het de bedoeling is om de actie op een andere manier aan te vullen.

Spiegelneuronen doen dus meer dan alleen spiegelen. Naast het imiteren van andermans gedrag helpen ze ook door het gedrag aan te vullen. Er zou dus ook gesproken kunnen worden van interactieneuronen. Volgens de onderzoekers hangt de activiteit van spiegelneuronen veel meer samen met het selecteren van de juiste actie op waargenomen gedrag dan het imiteren van gedrag. De context waarin op waargenomen gedrag wordt gereageerd, activeert automatisch de geschikte activiteit en dit zonder dat men dezelfde activiteit, imitatie dus, moet onderdrukken.  Dit betekent dat spiegelneuronen de gehele tijd gebruikt worden om in een sociale context adequaat te handelen. Daarin is imitatie immers zelden het doel; aanvullend reageren op andermans gedrag ligt veel meer voor de hand.

Deze uitgangspunten kunt u ook gebruiken in gesprekken met uw klanten zakenpartners en collega’s. Juist bij inventarisatiegesprekken over mogelijke risico’s en adviesgesprekken over risicobeheersing is het van belang dat er snel vertrouwen is en informatie optimaal wordt uitgewisseld. Zorg daarom dat anderen goed op u kunnen spiegelen! Dit doet u niet door met uw ‘hoofd vol met kennis van eigen risicomanagementmodellen,  raamwerken en methodieken’ het gesprek in te gaan. Hier kan de ander  immers niet op spiegelen, hier is geen herkenning. U doet dit het beste door u te verdiepen in uw gesprekspartner door vanuit zijn perspectief en/of vanuit zijn businessmodel naar zaken te kijken.

Spiegelneuronen werken vooral als iemands gemoedstoestand van zijn gezicht is af te lezen. U kunt dan letterlijk met uw gesprekspartner meevoelen. Spiegelneuronen zorgen er dus voor dat u meer inlevingsvermogen kunt ontwikkelen. Maar door uw spiegelneuronen kunt u ook anticiperen op wat uw gesprekspartner denkt, doet en voelt. Vandaar dat spiegelneuronen ook wel empathy neurons worden genoemd.

 

  1. Giacomo Rizzolatti, Leonardo Fogassi en Vittorio Gallese ↩
  2. Zie Nature Neuroscience van 27 mei 2007. ↩
Facebook
fb-share-icon
Twitter
Tweet
LinkedIn
Share
Tagged :communicatie, empathie, gedrag, risico-inventarisatiegesprekken, spiegelneuronen
prev Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model ®
next Informatiebeveiliging: “Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer je getroffen wordt!”

Member Login

Not a member yet? Sign Up.

Lost your password?

Meest Gelezen

  • In september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!

    In september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!

    31 maart 2021 | 25298 views |
  • Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    22 januari 2017 | 10706 views |
  • Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    6 april 2015 | 7888 views |
  • Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    6 april 2015 | 4944 views |
  • Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    22 januari 2017 | 4660 views |

Sitemap
Mijn account

Over riskforum.nl
Eindredactie
Bedrijfsgegevens

Privacybeleid
Disclaimer & Copright
Algemene Voorwaarden

Contact
Adverteren

Copyright 2015 - riskforum.nl