A B C D F I K L M N O P R S T V

Creativiteit

Creativiteit kan worden omschreven als het ‘mentale proces waardoor mensen tot schepping komen’ . Dit proces levert nieuwe, soms kansrijke ideeën, perspectieven, impressies, inzichten en verbanden op. Creativiteit draagt bij aan het creëren van (meer en nieuwe) waarde.

Creativiteit hoeft niet altijd om spraakmakende nieuwe ideeën te gaan: ook het omgaan met weerstand en conflicten, het bedenken van oplossingen voor dagelijkse problemen, het motiveren van mensen en steun verwerven voor voorstellen kunnen getuigen van creativiteit.

Binnen het vakgebied van risicomanagement is er steeds meer aandacht voor veerkracht. Naast een financiële buffer wordt veerkracht ook in grote mate bepaald door de flexibiliteit en creativiteit van medewerkers. Het mooie aan creativiteit is dat dit in principe onuitputtelijk is. Creativiteit is de voeding voor innovatie. Er is een Engels gezegde dat luidt: ‘Necessity is the mother of invention’. Met andere woorden in tijden van crises en manifest geworden risico’s zijn mensen uiterst inventief en komen soms met fantastische oplossingen. Om de veerkracht van de organisatie te vergroten is het belangrijk om creativiteit binnen de organisatie te stimuleren.

[bron: ‘Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model®’, Lizanne Vroom, 2015, blz.88 en ‘Je hok uit! 30 praktische adviezen voor een creatiever team, JeffGaspersz, 2005 ]

Lizanne Vroom

20 jaar zelfstandig risicomanagement adviseur voor profit en non-profit organisaties. Kerndocent en programma manager voor diverse risicomanagementopleidingen. Auteur van "Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model', 'Ik durf het risico wel aan', 'Liefde komt niet van één k(l)ant'. Oprichter en eindredactie van Riskforum.nl