donderdag, 7 juli 2022

  • linkedin
  • twitter
Riskforum
  • Home
  • Artikelen
  • Dynamisch Business Model
  • Boeken
  • Opleidingen & Events
  • Lexicon
Navigation
Nieuw op Riskforum
  • Opleidingen & EventsIn september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!
  • NieuwsLeergang Register Risicomanagement Expert (RRE)
  • ArtikelenGedrag en CultuurKwaliteitsmanagementRisicomanagementDe nieuwe leider als ultieme risico- , kwaliteits- en MVO-manager!
  • ArtikelenRisicomanagementWaar gaat het om bij ‘enterprise resilience’ en ‘strategic agility’?
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementOpleidingen & EventsRisicomanagementDeelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementRisicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementRisicomanagementVerandermanagementWhat the VUCA?!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementZijn specifiek risicogedrag en de mate van risicobereidheid te voorspellen?
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementRisicoperceptie en -bewustwording: daar begint het mee!
  • ArtikelenOpleidingen & EventsRisicomanagementVliegende start voor de Leergang Risicomanagement: “Bij elke 10 zinnen denk ik: dat kan ik mooi gebruiken!”
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisicomanagementWie hard wil rijden heeft goede remmen nodig!
  • ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagementCommunicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementVerandermanagementMissie en visievorming met behulp van het Dynamisch Business Model®
  • ArtikelenInformatiemanagementEen suite in het Datahotel: fantastische externe faciliteiten, maar hoe zit het intern met uw cyberrisico?
  • Opleidingen & EventsEmotionele intelligentie: gedrag en vaardigheden 3.0 voor de risicoadviseur en -manager
  • ArtikelenRisicomanagementriskforum.nl is een feit!
  • ArtikelenBusiness Continuity ManagementInformatiemanagementInformatiebeveiliging: “Het is niet meer de vraag óf, maar wanneer je getroffen wordt!”
  • ArtikelenGedrag en CultuurSpiegelneuronen van invloed op communicatie en gedrag
  • BoekenRisicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model ®
  • Opleidingen & Events3-daagse risicomanagement opleiding
  • NieuwsKies voor een premium account!
  • ArtikelenInformatiemanagementInformatiebeveiligingsplan opstellen op basis van risico-analyses
  • ArtikelenGedrag en CultuurWat te doen met bezwaren of beren op de weg?
  • ArtikelenGedrag en CultuurKennis is een alibi voor een gebrek aan empathie
  • BoekenLiefde komt niet van één k(l)ant. Klantbelang centraal door waardecreatie en vertrouwen in de financiële sector.
  • BoekenIk durf het risico wel aan! Een integrale en praktische kijk op risicomanagement.
  • ArtikelenKwaliteitsmanagementRisico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand
  • ArtikelenDynamisch Business ModelRisicomanagementComponenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht
  • ArtikelenDynamisch Business ModelMaak met het Dynamisch Business Model ® toegevoegde waarde van verzekeringen zichtbaar
  • ArtikelenInformatiemanagementCyber security kan nog veel beter!
  • ArtikelenDynamisch Business ModelCommuniceer vanuit uw WAAROM en creëer klantloyaliteit
Artikelen Communicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken

Communicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken

2 september 2015 | ArtikelenGedrag en CultuurRisicomanagement | 2.917 views | FavoriteLoadingAdd to favorites
Communicatiemodel voor het voeren van effectieve risicogesprekken

Hoe kunt u het afstemmingsproces in risico-inventarisatie en -adviesgesprekken tussen adviseur en ondernemer versterken? In de praktijk blijkt dat de adviseur veelal vanuit zijn eigen achtergrond en karakter het gesprek met de klant aangaat. Dat betekent dat hij meestal niet begint waar de klant is (emotioneel en rationeel) maar waar hijzelf is. Beginnen waar de klant is houdt in dat in eerste instantie een indruk verkregen moet worden wie de klant is, hoe hij reageert, wat zijn stemming is en welke informatiebehoefte hij heeft. Dit proces kunt u als adviseur (of risicomanager) beïnvloeden met behulp van onderstaand communicatiemodel. In ons boek ‘Ik durf het risico wel aan’, kunt u een uitgebreide beschrijving lezen.

Mensen verzamelen informatie via het gezichtsvermogen (visuele waarneming), het gehoor (auditieve waarneming), het gevoel of tastzin (kinesthetische waarneming) en via het smaak- en reuksysteem. De gefilterde informatie wordt in het brein vertaald naar interne representaties. Mensen gebruiken weliswaar al hun zintuigsystemen, maar hebben hierbij wel een voorkeur voor de wijze waarop zij dat doen. In beelden: de visueel ingestelde mens, in geluiden en woorden: de auditief ingestelde mens, of in gevoelens: de kinesthetisch ingestelde mens. Dit voorkeursysteem wordt in NLP-termen Intern Representatie Systeem genoemd, afgekort het IRS, en geeft dus aan hoe de mens de omgeving intern representeert.

Het is evident dat u meer kans hebt om een succesvolle relatie op te bouwen indien u zich aansluit bij het IRS van de klant. Hoe functioneert de klant: slaat hij informatie op in beelden, woorden of gevoelens? Het is hierbij zinvol om te weten tot welk IRS u zelf behoort, zodat u gemakkelijk kunt aansluiten bij het IRS van de klant. Overlegt u met een klant vanuit hetzelfde IRS, dan zal het communicatieproces gemakkelijker tot stand komen en ontstaat er eerder een situatie van vertrouwen en openheid.

De kern is om te achterhalen wat die ‘code’ van de klant is. Indien u aansluit op deze ‘code’, zal er minder snel weerstand ontstaan. Indien u, naast het spiegelen van de houding, het IRS spiegelt van de klant en op zijn voorkeurkanaal gaat communiceren, heeft de klant op onbewust niveau het gevoel, ‘we lijken op elkaar, we zitten op één lijn, wat een aardige adviseur!’ Mensen willen informatie het liefst in overeenstemming met hun voorkeursysteem, hun IRS, aangereikt krijgen. Dit heeft voor u nogal wat consequenties!

De dominant visueel ingestelde klant vertoont een andere informatiebehoefte, hij wil de informatie het liefst in beelden ontvangen, hij wil graag een overzicht, en snel zien wat voor hem de voordelen zijn. De dominant auditieve klant wil juist details, een goede onderbouwing, iedere onvolkomenheid of onduidelijkheid in uw presentatie zal tot de reactie leiden: ‘Hoe bedoelt u dat precies?’ Zij willen precies weten wat zij kunnen verwachten. Voor de dominant kinesthetisch ingestelde klant is het gevoel erg belangrijk. Zij zijn sterk gericht op sfeer, gezelligheid en vriendelijkheid.

In het premium deel van deze website zijn de verschillende representatie systemen verder uitgewerkt en te downloaden als handige kaarten, zo dat u snel kunt zien wat de belangrijkste gedragskenmerken en voorkeuren zijn en hoe u verschillende klanttypen op de juiste manier kunt benaderen. De kern van ieder contact is, zoals gezegd: ‘altijd jezelf blijven, maar schakelen naar mensen die niet op je lijken’.

 

Facebook
fb-share-icon
Twitter
Tweet
LinkedIn
Share
Tagged :auditief, communicatiemodel, kinesthetisch, NLP, visueel
prev Missie en visievorming met behulp van het Dynamisch Business Model®
next Wie hard wil rijden heeft goede remmen nodig!

Related Posts

Zijn specifiek risicogedrag en de mate van risicobereidheid te voorspellen?

2 december 2015

Member Login

Not a member yet? Sign Up.

Lost your password?

Meest Gelezen

  • In september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!

    In september 2021 gaat de 6e editie van de erkende post HBO opleiding ‘Register Risicomanagement Expert’ RRE weer van start!

    31 maart 2021 | 25154 views |
  • Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    Deelnemers Leergang Risicomanagement editie 2016 hebben hun diploma met zeer goed gevolg behaald!

    22 januari 2017 | 10641 views |
  • Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    Risico- en kwaliteitsmanagement gaan hand in hand

    6 april 2015 | 7617 views |
  • Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    Componenten van het Dynamisch Business Model ® vanuit risicomanagement belicht

    6 april 2015 | 4818 views |
  • Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    Risicomanagement nu nog belangrijker door expliciete koppeling met kwaliteit

    22 januari 2017 | 4613 views |

Sitemap
Mijn account

Over riskforum.nl
Eindredactie
Bedrijfsgegevens

Privacybeleid
Disclaimer & Copright
Algemene Voorwaarden

Contact
Adverteren

Copyright 2015 - riskforum.nl